Я хотіла б вам написати коротко і дати прості поради. “Візьміть цю книжку по словах, а цю книжку по граматиці. Вивчіть усі теми, і у вас буде рівень B2.”
Але не все так просто, і справа далеко не в книжках. Усі книжки приблизно однаково ефективні.
Важливим є ваш підхід до вивчення мови. На початкових рівнях володіння мовою ми звикли вчити мову по-одному, і цей підхід добре працював. За звичкою ми продовжуємо вчити так само на вищих рівнях володіння мовою, але на вищих рівнях він вже не працює. Потрібен інший підхід.
От про це сьогодні поговоримо. Я виділила три основні пункти.
Запам’ятати більше НЕ дорівнює вивчити.
На нижчих рівнях вивчення мови (A1-A2-B1) ефективним є підхід вивчити=запам’ятати.
На вищих рівнях вивчення мови (B2 і вище) діє інший принцип: вивчити=зрозуміти. А якщо ви будете продовжувати вчити за принципом вивчити=запам’ятати, то так і будете залишатись на B1.
Як це працює на практиці?
На нижчих рівнях володіння англійською ви вчите, наприклад, Present Simple. Це – теперішній час, він розуміється інтуїтивно: ви вже з назви розумієте, коли використовути цей час. Чому? Бо в українській мові теж є теперішній час, і щоб вивчити Present Simple не потрібно якогось особливо глибокого розуміння, коли його використовувати. Достатньо запам’ятати форму як він утворюється: do/does, закінчення -s.
На вищих рівнях володіння англійською ми вчимо такі часи як Present Perfect Continuous, Present Perfect, Past Perfect, Past Continuous, Future Continuous. В українській мові немає таких часів, а отже в нас немає інтуїтивного розуміння цих тем.
Недостатньо вивчити форму як утворювати ці часи (як було з Present Simple). Потрібно витратити більше часу і зусиль на те, щоб зрозуміти ці теми.
На жаль, на практиці ми продовжуємо зубрити, запам’ятовувати правила, знову зубрити. Але на вищих рівнях такий підхід вже не працює (хоч на нижчих рівнях досить добре працював).
А так як ми продовжуємо вчити так, як до того звикли, то от і виходить, що ви застрягли на рівні B1.
Це стосується не лише граматики. Так само і зі словами та іншими аспектами.
На нижчих рівнях ви вчите прості слова, які і так зрозуміло як вживати в реченні (стіл, ручка, книжка, одяг, іти, летіти і тд). Достатньо перекладу і просто запам’ятати як звучить і пишеться слово. Ви і так розумієте значення, бо це – прості слова, і вони існують в українській мові.
На вищих рівнях ви вчите складніші мовні одиниці: фразові дієслова, ідіоми, вставні слова. З такою лексикою недостатньо вивчити переклад і вимову. Потрібно розуміти як використовувати в реченні, відчувати чому тут це слова, а тут це слово, розуміти відтінки значень та ін.
Це набагато складніше. І знову ж таки вимагає розуміння, а не просто запам’ятовування за принципом слово-переклад, слово-переклад.
Граматика – це база.
Добре розуміння і знання граматики відрізняє нижчі рівні A1-A2-B1 та вищий рівень B2.
Знання граматки – каркас, основа, база. Якщо добре знаєте граматику, стає легше сприймати англійську на слух, легше говорити і навіть легше вчити слова і фрази.
Ви маєте відчути, що ви не просто знаєте правила і можете їх назвати, а розумієте і можете пояснити все простими словами.
Як перевірити чи справді ви розумієте граматику чи просто знаєте напам’ять правила?
У попередньому пункті я пояснила різницю між двома способами вивчення:
- вивчити = запам’ятати
- вивчити = зрозуміти
Ви добре знаєте граматику, якщо на вашу думку, англійська граматика – проста, логічна, і її досить неважко вивчити.
Якщо ви вважаєте, що англійську граматику неможливо вивчити, то скоріш за все, запам’ятовували правила, але не до кінця їх розуміли.
Пам’ятаємо, що на рівні B2 вивчити = зрозуміти (не просто запам’ятати). Неможливо вивчити те, що ви не розумієте.
Як ще знати чи був у вас неправильний підхід у вивченні граматики?
Якщо ви вчили правила, і в них використовувались ось такі абстрактні, неконкретні, теоретичні, незрозумілі слова:
- Завершена дія в минулому
- Незавершена дія в минулому
- Означеність, неозначеність
- Визначений, невизначений
- Процес, результат
- і ще 100500 абстрактних незрозумілих слів
І моє улюблене. Час Continuous вживають, коли дія – тривала :))
⠀
Коли я працювала в університеті завжди питала моїх студентів, а що дія в інших часах, крім Сontinuous, не триває 🙂 Та будь-яка дія у будь-якому часі триває якийсь час, не тільки в часах групи Continuous.
⠀
Так, часто ці триповерхові складнющі українські пояснення ще й часто некоректно перекладені з англійської.
⠀
До речі, це тільки з україномовними підручниками така ситуація. В англомовній літературі все пояснюється набагато практичніше і зрозуміліше, але там інша проблема. Вся ця література англійською мовою і початківцю розібратись майже нереально.
⠀
Чому так склалось? Це тема для нової статті. Якщо вам цікаво, дайте знати і я напишу на цю тему.
⠀
А зараз запам’ятайте!
⠀
Граматика – це дуже (дуже!) практична річ. Граматика – це про те, як говорити, за якими принципами інша мова поєднує слова в речення і висловлює думку.
⠀
Без доброго знання граматики, володіти англійською на рівні B2 неможливо.
Фільми, фільми, фільми
Дивіться фільми, серіали, англомовний YouTube, слухайте подкасти.
Справді, B2 – це той рівень, на якому доречно слухати і вивчати англійську в оригіналі.
Ви побачите як граматика оживає у вашій голові, і з купи теоретичних правил перетворюється на живу мову, якою говорять носії кожного дня.
Ви почуєте фразові дієслова, ідіоми, слова у мовленні носіїв.
А ще це неймовірний кайф вивчити нове слово і почути у фільмі, як його використовують носії мови у фільмі.
Підсумуємо!
Щоб перейти з рівня B1 на рівень B2, потрібно навчитись розуміти матеріал (а не просто запам’ятовувати), добре оволодіти граматикою, регулярно дивитись фільми мовою оригіналу.
Звичайно, потрібно також вчити слова, вимову та інші аспекти. Без цього ніяк. Але у цій статті я наголосила на основних моментах, які відіграють ключову роль.